Dat zullen we nog wel eens zien

In dit project gaan jullie een eigen onderzoek doen. Dat begint met een vraag. Een vraag waarop je het antwoord niet zo maar eenvoudig op internet kun vinden. Je gaat eerst data verzamelen. Daar haal je informatie uit. Die presenteer je aan je klas. Jullie kiezen zelf wat je onderzoekt en hoe je dat presenteert.

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.21.45.png

Het zijn mooie koppen. Maar hoe weten ze dat? Door onderzoek te doen. Door eerst heel veel gegevens te verzamelen. Dat noem je ‘data’. En als je maar voldoende ‘data’ verzamelt, dan kun je daar ‘informatie’ uit halen. En dat is wat je in deze opdracht zelf gaat doen.

1. Wat wil je weten?

Welke onderwerp willen jullie onderzoeken?
Bijvoorbeeld sport, hobby’s, klimaat, gezondheid, enzovoort.

Ieder onderzoek begin met een vraag. Iets waar je nieuwsgierig naar bent. Bijvoorbeeld:

  • Hoe gezond eten de kinderen in mijn klas?
  • Met welk beroep verdien ik het meest?
  • In welke maand regent het ’t meest waar ik woon?

Opdracht
Verzin een onderwerp en maak er samen een mindmap over.

  1. Schrijf in de mindmap zo veel mogelijk vragen op over jullie onderwerp.
  2. Zet vragen die bij elkaar horen bij elkaar.
  3. Kies nu een of twee vragen die je echt wilt weten. Maak die herkenbaar in jullie mindmap, bijvoorbeeld door ze een kleurtje te geven.
  4. Lever jullie mindmap in.

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.31.38.png

2. Hoe kom je daar achter?

Voordat jullie je vraag kunnen beantwoorden, heb je data nodig. Die moet je verzamelen. Dat kun je op verschillende manieren doen. Kies de beste manier.

Enquête
Is het een vraag die je aan mensen kunt stellen? Bijvoorbeeld:

  • Wat doe jij het liefst op je boterham?
  • Hoe vaak douche jij per week?
  • Hoe laat ga je ‘s avonds naar bed? Hoe laat sta je ’s ochtends op?

Dan kun je een enquête houden.
Zorg dat de enquête door zo veel mogelijk mensen wordt ingevuld.

Zoeken
Is het een vraag die je niet aan mensen kunt stellen? Bijvoorbeeld:

  • Op welke dag in het jaar regent het ’t meest?
  • Met welke sport kun je het meest verdienen?
  • In welke stad in Nederland wonen de meeste mensen?

Dan moet je zelf op zoek naar data. Bijvoorbeeld op internet. Gebruik altijd meerdere bronnen.
Let op: je zoekt dus niet naar het antwoord op je vraag, maar je zoekt naar data waarmee je het antwoord op je vraag kunt vinden.

Opdracht
Kies een van de onderstaande opdrachten:

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.35.40.png

Data verzamelen
Deze opdracht is nog in ontwikkeling en volgt zo spoedig mogelijk.

3. Wat weet je nu?

Uit de data die je hebt verzameld, kun je informatie halen. En misschien wel een antwoord op je vraag. Je kunt die informatie op verschillende manieren verwerken.

Opdracht
Kies een van de onderstaande opdrachten. Welke past het best? Vergeet niet je bronnen te vermelden!

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.39.00.png

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.39.48.png

4. Vertel het een ander

Jullie hadden een vraag. Je hebt data verzameld. Daar heb je informatie uit gehaald. Nu kun je die informatie of het antwoord op jullie vraag aan anderen presenteren.

Opdracht
Kies een van de onderstaande opdrachten. Welke past het best? Vergeet niet je bronnen te vermelden!

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.44.21.png

Schermafbeelding 2019-04-29 om 15.45.20.png

Voor de leraar

Leerlingen leren uit data informatie te destilleren, interpreteren en verwerken. Ze leren gebruik te maken van verschillende digitale bronnen en leren daarbij gebruik te maken van geschikte digitale applicaties. Besteed ook aandacht aan het opslaan van bestanden, op een manier waarop deze later makkelijk teruggevonden kunnen worden.

Download de Verantwoording voor de leraar bij deze opdracht voor:

  • de leerdoelen
  • de lesopbouw
  • meer achtergrondinformatie over het onderwerp