Waar of niet waar?

Nieuws is iets dat bijzonder, interessant en kortgeleden gebeurd is. Maar wat voor de ene persoon interessant nieuws is, hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn. Je hebt allerlei verschillende soorten nieuws. Maar wat wel voor elk nieuws geldt: het moet echt gebeurd zijn. Want anders is het nepnieuws.

1. Nepnieuws herkennen

Robbie Kammeijer is presentator en nieuwsverslaggever. Hij weet als geen ander hoe je nepnieuws kunt herkennen. Bekijk zijn filmpje:

Opdracht
Maak een poster, een presentatie of een flyer/folder over nepnieuws. Verwerk alle tips van Robbie. Kies een van de volgende opdrachten:

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.15.36.png

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.15.55.png

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.16.09.png

2. Nepnieuws maken

Er wordt heel erg veel nepnieuws gemaakt. Op de website www.nieuwscheckers.nl vind je nieuwsberichten die door studenten uit Leiden gecontroleerd zijn. Zij hebben gekeken of het bericht waar is of niet.

Maar hoe en waarom maken mensen nepnieuws? Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje:

Opdracht
Maak nepnieuws. Verzin een bericht dat waar zou kunnen zijn, maar dat niet is. Werk in een groepje en laat je idee voor een nepnieuwsbericht zien aan je leraar. Werk jullie nepnieuwsbericht vervolgens uit met een van de volgende opdrachten:

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.20.33.png

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.20.56.png

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.21.12.png

3. Nepnieuws verspreiden

Om te begrijpen hoe nepnieuws zich kan verspreiden, ga jij nepnieuws maken. Speel het spel ‘Slecht Nieuws’. Klik op de afbeelding hiernaast om naar spel te gaan.

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.24.30.png

Opdracht
Als je het spel hebt gespeeld, heb je zes tactieken geleerd om nepnieuws te verspreiden. Kies een van de onderstaande opdrachten en maak een mindmap of een infographic over die zes tactieken.

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.26.56.png

Schermafbeelding 2019-02-26 om 11.27.10.png

Voor de leraar

Leerlingen moeten leren om feiten en meningen in (digitale) bronnen te onderscheiden. Ze moeten leren dat informatie die op internet staat niet waar hoeft te zijn, maar wel bewust geplaatst kan zijn. Dit vergt een kritische en mediawijze houding. Ze moeten leren dat het waardevol kan zijn om meerdere bronnen met elkaar te vergelijken. Leerlingen kunnen zich zo ontwikkelen tot een bewuste en actieve burger.

Download de Verantwoording voor de leraar bij deze opdracht voor:

  • de leerdoelen
  • de lesopbouw
  • suggesties voor klassikale activiteiten
  • meer achtergrondinformatie over het onderwerp