Weet wat je deelt

Veiligheid en privacy. Woorden die je steeds vaker hoort. Dat is ook niet gek, want we doen steeds meer online. We worden van alle kanten in de gaten gehouden. We worden van alle kanten benaderd. En voor je het weet, trap je ergens in. Het is belangrijjk dat je de kansen van het internet benut. Maar ook dat je leert omgaan met de risico's.
Wat is jouw online identiteit? Hoe ga je daar mee om? Welke gegevens en sporen laat jij achter? En hoe voorkom je dat? In dit project leer je alles over online veiligheid en privacy. Je leert bewust kiezen wat je wel en wat je niet online en met anderen deelt.

1. Introductie

Bekijk en bespreek het filmpje hieronder.
Wat valt je op en wat vind je er van?
En welk digitaal voetspoor laat jij eigenlijjk achter?

Opdracht
Ook jij laat een digitaal voetspoor achter.
Kies een van de onderstaande opdrachte en:

  • maak een mindmap met
    • de door jouw gebruikte apparaten (pc, smartphone, tablet enzovoort) of
    • jouw online handelingen (zoeken, gamen, streamen, online kopen enzovoort) of
  • maak een tijdlijn van je internetgedrag over een paar dagen/week/weekend.

2. Cookies, phishing en hacken

Bekijk de vier filmpjes in deze playlist op youtube.
Het zijn filmpjes waarin wordt uitgelegd wat cookies zijn, wat phishing is en wat hacken is.

Schermafbeelding 2019-09-21 om 15.45.50.png

Vul nu dit werkblad in. Je kunt het uitprinten en met pen invullen.
Of je kunt het downloaden, met de computer invullen en dan uitprinten.
Lever het ingevulde werkblad in bij je leraar.

Schermafbeelding 2019-09-21 om 15.56.31.png
Werkblad bij opdracht 2

3. Eindopdracht

Je hebt nu heel veel geleerd over privacy en over veiligheid om het internet.
Tijd om alles samen te vatten en te bewaren.
Kies een van de volgende opdrachten en maak:

  • een poster over privacy of
  • een folder/flyer over de gevaren op het internet of
  • een voorlichtingsfilmpje over privacy en/of veiligheid

Schermafbeelding 2019-09-21 om 16.01.36.png

Schermafbeelding 2019-09-21 om 16.02.27.png

Schermafbeelding 2019-09-21 om 16.03.18.png

Voor de leraar

Privacy en veiligheid, het zijn woorden die de laatste jaren veel aandacht krijgen. We zijn steeds meer online bezig en worden van alle kanten in de gaten gehouden, benaderd en verleid. Dit gaat zoals in het echte leven vaak op een slinkse manier. We zijn ergens ingetrapt voor dat we het in de gaten hebben.
Met kennis van zaken creëren en vergroten de leerlingen de eigen digitale veiligheid en denken ze na over de kansen en risico’s. Leerlingen leren omgaan met hun online identiteit en zijn zich ervan bewust dat zij gegevens gebruiken en sporen achterlaten bij het toepassen van digitale technologie. Ook leren zij hoe zij veiligheidsmaatregelen kunnen treffen om te voorkomen dat anderen ongewild gebruik maken van hun gegevens en van hun digitale apparaten.
Leerlingen leren bewust omgaan met persoonlijke gegevens in verschillende vormen (tekst, beeld, geluid) en na te denken over de privacy risico’s van hun aanwezigheid in de digitale wereld en in media. Zij leren nadenken over hun online identiteit. Ze kiezen bewust welke gegevens ze met anderen delen en op welke wijze zij die gegevens delen.

Download de Verantwoording voor de leraar bij deze opdracht voor:

  • de leerdoelen
  • de lesopbouw
  • meer achtergrondinformatie over het onderwerp